"عُناب" زينت بخش سفرۀ روزهاى عيد در فراه است
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

"عُناب" زينت بخش سفرۀ روزهاى عيد در فراه است

فراه (پژواک، ٥ عقرب٩١): باغهاى "عُناب"، به عنوان یکی از مهمترین محصولات درفراه و ميوۀ عيدى گسترش یافته و امسال از درک اين ميوۀ لذيذ، بيش از ٣٦ ميليون افغانى به دست آمده است.

این میوۀ لذيذ؛ که هم در قطار میوه هاى تر و هم خشک قرار دارد، علاوه به میوه، شفای دهها درد و مرض است .

مردم فراه، از عناب به حيث ميوۀ پسنديده و سنتى استفاده ميکنند و کمتر خانه يى در روزهاى عيد، سراغ ميشود که در سفرۀ آن عناب وجود نداشته باشد.

عُناب در مناطق گرمسیر رشد کرده و به آب کم ضرورت دارد و در شمال افریقا، جنوب اروپا و سواحل مدیترانه نيز می روید و عناب فراه به کشور هاى همسايه نيز صادر ميشود.

 ولايت فراه، با داشتن سالانه ١٠٠-١٥٠ ملی متر بارنده گی و ٤٤ درجه سانتی گراد حرارت در تابستان، از جمله مناطق خشک و گرم و یگانه منطقۀ مناسب برای این میوۀ مرغوب در سطح کشور، محسوب ميشود.

در فراه، اکثر قریه هايی که باغ دارند، درختان عُناب را در کناره های دیوار باغ غرس می کنند، به خاطریکه درختان عناب خاردار بوده و علاوه به اینکه حاصل می دهد، محافظ باغ هم شمرده ميشود.

بصورت اختصاصی باغهاى این میوه، اکثراً در ولسوالی های اناردره، پشتکوه قلعه کاه، پشترود، گلستان و مرکز فراه به طور گسترده سبز می گردد؛ اما عناب قریه های اور، رَج، روکن و سور، مشهور می باشند.

تعداد زیادى از باغداران، مصروف پرورش این میوه هستند و سالانه با زحمت کشی کمتری، عاید خوبی را نصیب میشوند.

براساس معلومات مسوولین زراعت فراه؛ ساحات تحت کشت باغهای عُناب، هر سال افزایش می یابد.

محمد جعفر "کاظمی" آمر امور زراعتى رياست زراعت فراه ميگويد که تا سال گذشته، ساحۀ تحت کشت باغهای این ميوه ٨٠٠ هکتار بود، و تنها در یکسال اخیر ١٦هکتار ساحات باغهای عناب، در این ولایت افزایش یافته است.

وى تولیدات سالانۀ اين ميوه را در يک هکتار "پنج جريب" بطور اوسط، ٤٥٠ کیلوگرام خوانده، به آژانس خبری پژواک گفت: "عناب در فراه حاصل خوب می دهد و به قیمت مناسب نیز به فروش می رسد. باغدارانی که مصروف تربیۀ این باغها هستند، سود خوب به دست می آورند."

اکنون، يک کيلو عناب در فراه؛ به علت آفت زراعتى، يکصد افغانى به فروش ميرسد که با اين محاسبه، امسال به طور اوسط اضافه از ٣٦٧ تن عناب به ارزش بيش از ٣٦ ميليون افغانى به دست آمده است؛ حال آنکه سال گذشته، يک کيلو عناب ١٥٠ تا ٢٠٠ افغانى فروخته ميشد.

آمر امور زراعتی فراه علاوه کرد که تربیۀ درختان این میوۀ باارزش، کار آسان است و در هر نقطۀ فراه خوب می روید و از همين رو، همه ساله تعداد بیشتر دهاقین، به احداث باغهای این میوه می پردازند.

باغداران، از حاصلات خود خرسند بوده؛ اما آفت در باغ ها را باعث کاهش قيمت اين ميوه ميدانند.

عبدالبصیر ٦٠ ساله ميگويد که شش سال قبل، دو باغ بزرگ عناب را با کميت چهار هزار درخت، در ساحۀ شش جریب زمين، در قریه کاریز سلطان مرکز فراه، احداث نموده و همراه با چهار پسرش مصروف باغدارى است.

وى که تجربۀ خوبی در تربیۀ باغهای عناب دارد، مى افزايد که امسال چهار تُن (چهار هزار کيلو) عناب حاصل گرفته و هر کیلو را یکصد افغانی به فروش رسانده و در کُل پنجصد هزار افغانی سود کرده است.

اما وی متأثر است که به دلیل عدم همکاری دولت و موسسات، امسال اکثر حاصلات او و دیگر باغداران، دچار آفت زراعتى شده و از همين جهت، يک کيلو عناب را که سال گذشته ٢٠٠ افغانى بود، امسال به نصف قیمت فروخته و عاید کمتری داشته اند.

بهرحال، اين باغدار از انتخابش راضی است؛ چون به نظر وی علاوه براینکه حاصل حلال است، مصرف و زحمت کمی می خواهد و سود خوبی هم دارد و اين ميوۀ لذيذ، علاوه بر ولايات ديگر، به پاکستان و ايران نيز صادر ميگردد.

عبدالشکور ٤١ ساله باشنده قریه رَج مرکز فراه نيز میگوید که یک درخت عناب می تواند سالانه به طور اوسط ٢- ٤ کیلو عناب خشک شده حاصل بدهد؛ اما امسال به علت آفت زدگی، حاصلات درختان عناب او به حد اکثر یک کیلو رسید و اکثرشان قبل از دوره پُخته شده ریختند و مقدار دیگری که حاصل شد نیز کرم زده گی دارند.

وی  مى افزايد: "نمیدانم مشکل در کجاست، چند بار به ریاست زراعت مراجعه کدم؛ اما آنها برايم کمکی کده نتانستن."

آمر امور زراعتی فراه نيز میگوید: "ما تا به حال نتوانسته ایم تشخیص کنیم که عامل آفت زدگی (کرم زده گی) عناب در چیست؟ از همین خاطر هم، نتوانسته ایم از این امراض جلوگیری کنیم."

اما وى افزود که آنها سال گذشته جهت گسترش باغهای عناب، ٥٠ باغ را در ولسوالی پشتکوه، قلعه کاه و ٥٠ باغ دیگر را در مربوطات مرکز فراه، بطور رایگان برای دهاقین احداث نموده اند.

همچنان شاه محمد مدیر ترویج رياست زراعت  فراه می گوید که عموماً تاجران عناب، در آغاز سال که هنوز درختان آن، تازه شکوفه می دهد، به فراه می آیند و در قریه هايی که عناب دارند، کمیشن کارها را پول می دهند که باغها را در انحصار خود بگیرند و بعد، با همان نرخ حاصل برداری شده، به بیرون صادر می شود. 

به گفتۀ وى، عموماً قیمت یک کیلو گرام عناب اعلی و چیده شده در شهر فراه، به ٣٠٠ افغانی می رسد؛ اما تاجران آن را فی کیلو ١٥٠ الی ٢٠٠ افغانی خریداری می کنند . در صورتى که باغداران آنرا مستقيم به تاجران بفروشند،عايد بيشترى خواهند کرد.

مردم فراه که عناب را «اناپ» می گویند، به شفا بخشی میوۀ آن باورهای بسیار دارند و حکمت های عجیبی برایش قایل اند.

از اين ميوه، براى رفع قبضیت استفاده می کنند و از چوب محکم آن، گاه برای ساختن دروازه سود می برند.

تحقیقات طب گیاهی نشان می دهد که عناب، دارای پنج درصد پروتین، چهار درصد قند  و ویتامین C و نمک بوده و ميوۀ خوبى براى نرم کنندۀ سینه و معده شمرده ميشود و ادرارآور است.

پوست جوشاندۀ آن ضد اسهال، آرام کننده، رفع بیخوابی، صاف کنندۀ خون، ضد سرفه، برطرف کنندۀ نفس تنگی و رفع صدا گرفتگى و گرد ریشۀ خشک شدۀ آن، برای التیام زخم های کهنه، رفع کنندۀ خستگی شدید و رشد دهندۀ موی سر پنداشته ميشود.

عناب، تقویت کنندۀ دستگاه هاضمه و تقویت حافظه بوده و در صورتی که آب عناب با کاهو خورده شود، برای تداوى سرطان مفید است.

فریداحمد "ایوبی" رييس اطلاعات و فرهنگ فراه میگوید که عناب از جمله نباتاتى است که به جرئت میتوان آنرا مروارید سرخ نامید.

در زمستان، بسیاری از ساکنان دهات، با پر کردن جیب در جریان کار از عناب استفاده ميکنند؛ چون با انرژی است، لذا علاوه به گرم کردن، انرژی زودرس آن، باعث تقویت عضلات می گردد.  

ايوبى علاوه ميکند که عموماً عناب فراه به عنوان تحفه «سوغات» به ولایات دیگر فرستاده می شود و هر کسى که از ولایات دیگر به فراه مى آيد، دوستان و آشنایان فرمایش آوردن عناب را می دهند

وى خاطرنشان ميکند که چنانچه زعفران را تحفه هرات می گویند، می توان عناب را تحفۀ فراه نامید. میوه اى که از قرن ها شناخته شده و شاعران عموماً لب را به آن تشبیه کرده اند.

مشاعره سالانۀ شاعران فراهی، نیزبه نام "عناب گل" مشهور است.

 


نظرات شما عزیزان:

قشم
ساعت20:28---15 آبان 1391
سلام چرا نظرات قبلی منو تایید نکردین؟..این که تو استکان هست چیه ؟چای؟

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب