فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...
30 / 6 / 1390برچسب:, :: 13:43 ::  نويسنده : همایون ذهین

 

وضعیت معارف ولایت فراه

گزارش: محمد همایون ذهین/ 30 سنبله 1390

 

فراه یکی ولایات غربی افغانستان است، دراین دیار مردمی زندگی میکنند که شیفتۀ علم و دانش بوده، معارف را دوست دارند و به ارزش علم و دانش پی برده اند.                    



ادامه مطلب ...


No details available

در شش ماه گذشته ٣٠٠ فارم مرغداری در فراه تعطیل شده است

فراه (پژواک، ٢٨ سنبله٩٠) سه صد فارم مرغداری، به علت عدم همکاری دولت و موسسات،  در ششماه گذشته در ولایت فراه، از فعالیت بازمانده است.



ادامه مطلب ...


 21تانکر اکمالاتی آیساف حریق و ٧ محافظ مجروح شد

فراه(پژواک،٢٦سنبله٩٠) : در اثر حملۀ طالبان، ٢١ تانکر اکمالاتی نیروهای آیساف، در مسیر دلارام- گلستان ولایت فراه، حریق گردیده و ٧ محافظ آن جراحت برداشته است.



ادامه مطلب ...


24 / 6 / 1390برچسب:, :: 12:27 ::  نويسنده : همایون ذهین

ژورنالیزم (خبرنگاری) عِشق من است      ژورنالیزم (خبرنگاری) عِشق من است

معرفی نامۀ مختصر من:

محمدهمایون ذهین هستم فرزند شمس الدین، هر چند از تاریخ تولدم مثل هزاران و یاهم میلیونها افغان دیگر حکایت دقیق نیست اما به اساس روایت های از مادرجان، عمه جان، خاله جان و گروهی از هم فامیلی های پدری و مادری ام، در اولین و آخرین جلسۀ سرنوشت ساز بخاطر موضوع جنگجال برانگیر تعین تاریخ تولدم که مدت چندی پیش در خانه خاله غنچه گل به ریاست عمه نفس گل برگزار گردیده بود، در نتیجه به این فیصله رسیدند که اینجانب در اواخر فصل گرم تابستان (همگام با رسیدن و جوش درختان انار) سال 1372 در قریه ای بنام بَرنگَک پایان ولسوالی پُشت رود مربوط به دیاری که گرمی طاقت فرسای آن بیانگر صمیمت، دوستی و معرفت اهالی و مردم شریف آن است، یعنی ولایت زیبا و باستانی  فراه به تقدیر خداوند بزرگ چشم به جهان گُشودم.



ادامه مطلب ...


تدویر اولین کورس اساسات خبرنگاری برای زنان ولایت فراه:

 همایون ذهین

15 تن از دختران علاقمند به ژورنالیزم امروز طی مراسم مختصری در تالار مطبوعات ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت فراه به آموزش ورکشاپ اساسات ژورنالیزم، آغاز نمودند.



ادامه مطلب ...


منع خشونت علیه زنان در ولایت فراه

گزارش: همایون ذهین/ پژواک شنبه 19 سنبله 1390

گرد همایی بزرگی بخاطر منع خشونت علیه زنان امروز شنبه 19 سنبله 1390 با اشتراک بیش از 150 تن از زنان ولایت فراه از طیف های مختلف اجتماعی -(فعالین جامعه مدنی، کارمندان ادارت دولتی، خانم های خانه و دیگران)، رییسه امور زنان، معاون و رییس دفتر مقام ولایت، نماینده های شورای ولایتی، متنفذین و عده ای دیگر از مقامات دولتی در تالار ریاست شاروالی اینولایت برگزار گردید.



ادامه مطلب ...


معلوماتی در مورد ولسوالی اناردره ولایت فراه

جلسه شوراي همبستگي مردم اناردره مقيم در هرات

 

 در جلسه شوراي همبستكي مردم اناردره مقيم در هرات  در تاريخ 23/3/1389 با حضور جمعي ازريش سفيدان اناردره  وتاجران و هم چنين جوانان اناردره برگزار شد در اين جلسه صميمي و دوستانه نظرهاي مختلفي پيرامون كانديداتوري الحاج وحيد صديقي ابراز شد كه در نهايت تمام شركت كننده  ها در اين جلسه  خواستار حضور اداقل يك نماينده از مردم اناردره در پارلمان افغانستان شد ند

وهم چنين چند تن از جوانان اناردره در اين جلسه سخناني در مورد كانديداتوري حاجي وحيد صديقي ابراز داشتن  وخواستار راي تمام اقوام اناردره گي  چه زهكني و اناردره گي  وحتي جذب  دوستان هراتي خود براي راي دادن براي محترم حاجي وحيد صديقي شدند در پايان جلسه با دعاي خير بركات پايان يافت



ادامه مطلب ...


16 / 6 / 1390برچسب:, :: 12:27 ::  نويسنده : همایون ذهین

گرمی طاقت فرسای فراه

           با اینکه فراه رود یکی از دریاهای به نام افغانستان است و 320 کیلومتر طول دارد، اما به علتی که بر آن هیچ بندی جهت مهار آب در مواقع آب خیزی اعمار نشده و فقط در ماه های دلو، حوت، حمل، ثور و جوزا آب دارد و بقیه سال خشک و بی آب است. به این خاطر اقلیم فراه خشک و گرم میباشد.



ادامه مطلب ...


16 / 6 / 1390برچسب:, :: 12:25 ::  نويسنده : همایون ذهین

نمکسار فراه

در فراه نمکسار بسیار کلانی وجود دارد که مردم اطراف آن سالهای سال از آن استفاده می کردند. نمکسار در ولسوالی پشتکوه قلعه کاه و نزدیک به مرز ایران موقعیت دارد. به علت سالها رسوب سودیم و کلورین، با تشکیل سودیم کلوراید (Na Cl2)، این معدن بزرگ در این جا تشکیل شده که سالها مشکل مردم فراه را از ناحیۀ نمک مرفوع می ساخت.



ادامه مطلب ...


«فراداتا»، قدیمی ترین منبع حیات فراهیان

    

    فراداتا که امروز فراهرود نامیده می شود، قدیمی ترین اصطلاحیست که بر این رود خانه گذاشته شده، زیرا بدون امواج خروشان این دریا زندگی و انسان به سراغ این وادی هرگز نمی آمد. پس زندگی فراهیان مدیون این دریاست که از سیاه کوه سرچشمه میگیرد و بعد از 320 کیلومتر به هامون صابری می ریزد.



ادامه مطلب ...


اینها از رسانه های فعال محلی فراه میباشد و فعلاً نیز فعال هستند. شایان ذکر است که دو نشریه ( «نورستگان همگان»  و افق ) فعلاً این دو نشریه بنابر مشکلاتی متوقف شده اند، نخواستم تا در این لست شامل گردد.



ادامه مطلب ...


ولایــــــــت فــــــــــــــــــــــراه

 

نمای خیلی دور از شهر باستانی فراه

شهر فراه از دو محله اصلی به نام یزدی و پشتو تشکیل شده است. گوبا در حدود زمان صفوی شخصی از یزد ایران و شخصی پشتوتبار هر یک قلعه‌ای در محل کنونی فراه بنیاد کردند که هنوز محلات مربوطه به تخلص ایشان نامیده می‌شوند



ادامه مطلب ...


د فراه ولایت د خبریالانو خپلواکه ټولنه

 مقدمه:

له کومه ځایه چی مطبوعات د دولت څلورمه قوه یا رکن جوړوی او همدا ډول د وینا د آزادی د پرمختک او درناوی لپاره د افغانستان په اساسی قانون کي ورته احترام شویدی  نو د پورتنیو مواردو پر اساس رسنیو ته د فعالیت اجازه ورکړل شویده.



ادامه مطلب ...


15 / 6 / 1390برچسب:, :: 12:20 ::  نويسنده : همایون ذهین

به وبلاگ فراه سبز خوش آمدید!

       از آنجائیکه کاربَران خدمات انترنتی هر روز رو به افزایش است و خدمات انترنتی سهولت خاصی را در قسمت ارتباطات و دسترسی به اطلاعات ایجاد کرده است، بناً تصمیم گرفتم تا این وبلاگ را برای معرفی ولایت زیبا و باستانی فراه تحت نام "فراه سبز" که منظور از آن آبادانی فراه است را ایجاد کنم.



ادامه مطلب ...


رئيس امنيت ملى فراه يک وکيل را به رهايى طالبان زندانى متهم کرد

کابل ( پژواک ١٤ سنبله ٩٠ ) : رئيس امنيت ملى ولايت فراه ميگويد  که نماينده گان اين ولايت در ولسى جرگه در امور امنيتى آنها مداخله نموده و يک وکيل براى رهايى طالبان زندانى نيز تلاش ميکند .



ادامه مطلب ...


" اسطوره ي فولاد " ( مرثيه اي بمناسبت درگذشت نابهنگام داد نوراني)

در سوگ بزرگمردي كه عمر كوتاهش را صرف آرماني شريف و جاودانه كرد. مبارزي كه با ترس و وسواس، مصلحت و معامله، رضا و تسليم بيگانه بود.



ادامه مطلب ...


چشم اندازی کوتاه بر وضعیت خبرنگاران و رسانه های ولایت فراه

تلویزیون محلی فراه فعال بوده و شبانه حدود 6 ساعت نشرات دارد.

جریده سیستان- ارگان نشراتی ریاست اطلاعات و فرهنگ به قسم هفته وار فعال بوده, اما از دوسه هفته به طرف چاپ نشده است. علاوتاً مجلات: همگان, فراداتا، اوشکه و اسوه از نشریه های فعال خصوصی در فراه می باشد که :



ادامه مطلب ...


دو نفر کشته و دو نفر زخمی گردیدند

دیروز بعد از ظهر(دوشنبه 14 سنبله 1390) در منطقه « بالک » ولسوالی بکوا ولایت فراه یک موتر مزدا که حامل موادی مربوط به پولیس بود، در تصادم با یک ماین کنار جاده ای انفجار کرده که در نتیجه دو نفر موتران مزدای نامبرده کشته و دو نفر دیگرشان  زخمی شدند.



ادامه مطلب ...


چهل و دو فامیل ولسوالی گلستان ولایت فراه بعلت تهدید از طرف طالبان در مرکز اینولایت بدون سرپناه بسر می برند

گزارش: همایون ذهین/پژواک (14 سنبله 1390)

 

به تعداد چهل و دو فامیل دو قریه (توت و مغول آباد) مربوط ولسوالی گلستان ولایت فراه در اوایل ماه مبارک رمضان بدلیل تهدید شدن از طرف طالبان به مرکز اینولایت متوالی شدند و تا اکنون بدون سرپناه بسر می برند.



ادامه مطلب ...


وعده های نماینده گان فراه و قضاوت  مردم

                                        

گزارشی اندر باب عملی شدن یا نشدن وعده های نماینده گان پارلمانی ولایت فراه

در ششماه کاری به اساس قضاوت های مؤکلین شان:     

 گزارش: محمد همایون ذهین/ پژواک / اسد 1390

 

          بر اساس نفوس تخمینی، فراه پنج نفر سهمیه برای پارلمان دارد. این پنج نفر که در نتیجه انتخابات 27 سنبله سال گذشته (1389)، حالا بعضاً به اثر آرای مردم و عدۀ هم در نتیجه تقلبات گسترده ای که در ولسوالی های



ادامه مطلب ...


1.  از حکومت و مردم امریکا چه میخواهید؟

2.  در این مورد چه پیامی دارید؟                              

فرید احساس، کارشناس مسائل سیاسی: انتظار و توقع من از ایالات متحده امریکا بعنوان یک ابر قدرت جهان و با تأثیر گذاری نقش خود امریکا در جهان اینست که  واقعاً همان گونه ای که در کنفرانس بُن بر موضوعات چون حمایت از دموکراسی و آزادی بیان، حقوق زن، حمایت از ارزش های بشری و .... تعهد کردند، صادقانه عمل کنند و در قرار دادهای خود متعهد باشد و به قضیه افغانستان به عنوان یک هدف ببینند نه به حیث یک ابزار!.



ادامه مطلب ...


ده ها خانواده بخاطر نا امنی از فراه به هرات مهاجر شدند

هرات( پژواک ١٣ سنبله ٩٠): در حدود ١٥٠ خانواده از مردم قریه مغل آباد ولسوالی گلستان فراه به دلیل تهدید طالبان و نا امنی محل سکونت اصلی شان را رها کرده و به هرات آواره شده اند.



ادامه مطلب ...


14 / 6 / 1390برچسب:, :: 11:52 ::  نويسنده : همایون ذهین

قلعه فریدون (شهر کهنه)                     

قلعه فریدون که مشهور به شهر کهنه در بین مردم شده است یکی از آبدات تاریخی بزرگ تاریخی سیستان زمین میباشد. این قلعه تقریباً در مؤقعیت شش کیلومتری شمال شهر جدید فراه موجود میباشد. قلعه فریدون تماماً خاکی و خام کار شده که دارای (99) برج که از جمله چند برج آن بزرگ و بقیه کوچکتر هستند، میباشد.  

مساحت داخلی و حریم آن در حدود 300 جریب زمین را احتوا مینماید. قدامت آبده بیش از 2000 دو هزار سال تخمین زده شده است. پادشاه وقت، فریدون این قلعه را آباد نموده است. از این آبده در کتاب های مشهور و معتبر چون شهنامه فردوسی (مخصوصاً در مشتقات شهنامه) و تاریخ سیستان و بعضی آثار دیگر یاد آوری شده است.

قسمی که دیده می شود در گوشه ای از قلعه، خانه ها و جای بود و باش فریدون و متباقی دوکانها شهر بوده، که در مجموع با مرور زمان و بی توجهی مسولان و مردم شکست و ریخت های داشته که تا اکنون هیچ نوع بازسازی از طرف افراد مسول دولتی صورت نگرفته است.

در قسمت پیشروی  این آبده هوتلی موجود است که این هوتل قدامت تاریخی زیادی نداشته بلکه چند دهه پیش اعمار شده است.

به اساس قانون اساسی افغانستان تجاوز به حریم، قاچاق و تخریب آثار تاریخی ممنوع بوده، لیکن عده ای از مردم محل بدون در نظر داشت منافع ملی کشور، خاک قلعه فریدون ( که بیانگرهویت تاریخی و ارزش فراه است)، را بشکل غیر قانونی بحیث کود در زمین هایشان استفاده میکنند، که باعث تخریب و از بین رفتن آن میگردد.  

 



14 / 6 / 1390برچسب:, :: 10:6 ::  نويسنده : همایون ذهین



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب