فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

کاروان صلح جوانان درفراه ايجاد گرديد

فراه ( پژواک ٢٩عقرب ٩٠) : نماينده گان جوانان ونوجوانان درولايت فراه ، امروز طى گردهمايى، کاروان صلح جوانان را ايجاد نموده و وعده سپردند که منبعد براى تامين صلح کارميکنند.

اين  نماينده هاىجوانان که تعداد شان  به بيش از ١٥٠ تن ميرسيد؛ ميگويند که تلاش دارند تا تمامى جوانان ونوجوانان اينولايت را به اين کاروان علاقمند سازند.



ادامه مطلب ...


 

بیش از ٦٠ در صد کشت در فراه را کوکنار تشکیل مى دهد

فراه (پژواک، ٢٧ عقرب ٩٠ ):شمارى از دهاقین فراه مى گویند، به دليلى که دولت با آنها کمک هاى لازم ننموده  و بازار مناسب براى حاصلات زراعتى آنها وجود ندارد، دوباره به کشت کوکنار مجبور شده اند.



ادامه مطلب ...


26 / 8 / 1390برچسب:, :: 10:53 ::  نويسنده : همایون ذهین

موقعیت جغرافیایی فراه:

ولایت باستانی فراه در جمع وسیعترین ولایات افغانستان قرار داشته و در غرب کشور موقعیت دارد.

این ولایت از شمال به ولایت هرات، از جنوب به ولایت نیمروز، از شرق به ولایت هلمند و از جانب غرب، حدود ۲۹۰ کیلومتر، با کشور جمهوری اسلامی ایران هم سرحد می باشد.



ادامه مطلب ...


26 / 8 / 1390برچسب:, :: 10:50 ::  نويسنده : همایون ذهین

وجه تسمیه فراه:

قدیمیترین منبعی که در آن از سرزمین فراه یاد شده، کتاب اوستاست که حدود (650- سال قبل از میلاد) در زمان زردشت تدوین یافته و در آن کلمه به صورت "فراداتا" به رود خانه ای اتلاق شده که از میان آن میگذرد و ما آنرا فراهرود می نامیم.



ادامه مطلب ...


26 / 8 / 1390برچسب:, :: 10:46 ::  نويسنده : همایون ذهین

پیشینۀ تاریخی فراه

نویسنده: مختار (راهب)

ولایت فراه در اعصار گذشته در حوزۀ سکاستین ( سیستان ) و آریانه ( خراسان ) از لحاظ تمدن، موقعیت و نفوس، از بلاد معروف و معمور در منطقه شناخته شده است.

سرزمین پهناور سیستان ( فراه، نیمروز و هیرمند ) با پیشینۀ کهن و پربار، گهواره رُشد آیین زردشتی و محور حماسه های ملی و تاریخی کشور ما بشمار می رود.



ادامه مطلب ...


 

د طالبانو ديوه مشهور قوماندان د وژل کېدو خبر ورکړل شو

 

فراه( پژواک ٢٠لړم٩٠): د فراه امنيتي چارواکو ددې ولايت په خاک سفيد ولسوالۍ کې د طالبانو د يوه مشهور قوماندان د وژل کېدو خبر ورکړ.



ادامه مطلب ...


محبس جدید ولایت فراه گشایش یافت

فراه (پژواک،٤عقرب٩٠) تعمیر جدید محبس ولایت فراه، امروز رسماً به بهره برداری سپرده شد.

دگروال سید محمد رحیمی آمر محبس ولایت فراه، به آژانس خبرى پژواک گفت که تعمیر جدید محبس این ولایت، در جوار ساختمان قبلی محبس، در ساحۀ ٧٠٠ متر مربع، به مصرف ٤٠ میلیون افغانی کمک ایالات متحدۀ امریکا، طور پخته و اساسی اعمار شده است.



ادامه مطلب ...


1 / 8 / 1390برچسب:, :: 12:36 ::  نويسنده : همایون ذهین

 



1 / 8 / 1390برچسب:, :: 12:3 ::  نويسنده : همایون ذهین

 



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب